Update uit Lissabon - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Anne Vreeburg - WaarBenJij.nu Update uit Lissabon - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Anne Vreeburg - WaarBenJij.nu

Update uit Lissabon

Blijf op de hoogte en volg Anne

01 November 2012 | Portugal, Lissabon

Hallo allemaal!

Poe, 20 september was mijn laatste bericht! Ik wist dat het lang geleden was, maar zo lang.. De tijd gaat snel hier, maar ik heb het ook nog steeds naar mijn zin! Dus ik zal proberen om jullie zo veel mogelijk bij te praten :)

In het weekend van 20 september is Bart mij dus voor een paar dagen op komen zoeken. Heel fijn om hem de stad, mijn huis en mijn universiteit te laten zien. Bart kwam op donderdagavond aan en ging op maandagavond weer naar huis. Op zaterdag zijn we naar Sintra gegaan, een klein dorpje op ongeveer 30 km afstand van Lissabon. Sintra staat vooral bekend om zijn paleizen; met name de op een berg gebouwde Palácio de Pena. Dit paleis is erg sprookjesachtig, met verschillende kleuren en vormen. Daarnaast heb je vanaf het paleis een erg mooi uitzicht. Op een heldere dag kan je zelfs Lissabon zien liggen, maar helaas was het bij ons een beetje bewolkt. Naast Sintra hebben we ook Belém bezocht (en natuurlijk pasteitjes gegeten) en het kasteel van Lissabon.

Mama, Marjolijn, Stan en Levi hebben mij ook bezocht, zij waren hier in de herfstvakantie. Voor Levi was dit zijn eerste reis met het vliegtuig, maar dat ging gelukkig allemaal goed! Mama, Marjolijn, Stan en Levi hadden een mooi appartement gehuurd in de wijk Alfama, een van de oude buurten van Lissabon met veel klimmen en dalen, kleine steegjes, wasgoed en oude oma’s. Het appartement was op loopafstand van mijn huis, maar ik heb ook 2 nachtjes bij hun geslapen omdat er nog een bed over was. Natuurlijk heb ik hun ook de stad laten zien, met de vele mooie uitzichtpunten en pleinen. Ook zijn we op maandag naar Parque das Nações geweest, naar het terrein van de World Expo ’98 en het Oceanarium. Dit ‘park’ ligt aan de rivier de Taag met uitzicht op de Vasco da Gama-brug, de langste brug van Europa. Het Oceanarium is een mooi groot aquarium, hier hebben we dan ook een lange tijd doorgebracht. Op de woensdag regende het helaas heel hard (ja dat kan ook hier in Lissabon), maar de andere dagen hebben we gelukkig alles kunnen bezoeken wat we wouden en zelfs nog van de zon genoten.

De afgelopen weken heb ik meerdere malen gesurft in Costa da Caparica. Ik vind surfen echt leuk! Ik neem wel steeds een surfles, aangezien ik het nog niet zo goed kan en ik natuurlijk zelf ook geen spullen heb, maar dat is prima te doen! Ik kan nu al redelijk opstaan op mijn bord en naar het strand surfen. Helaas wordt het nu wel echt een stuk kouder, dus waarschijnlijk steeds minder lekker om te gaan. Maar zolang het nog kan, lijkt het me leuk om het nog een aantal keer te doen :).

Op zaterdag 6 oktober heb ik samen met Nienke, Rens, Eline (3 Nederlandse huisgenootjes) en Jasper (Belgische jongen van mijn universiteit) Évora bezocht. Évora is een oud stadje in het oosten van Portugal, waar de originele stadsmuren nog omheen staan en welke een UNESCO titel draagt. Wat mij het meest is bijgebleven van Évora is de Capela dos Ossos (Chapel of Bones); een kapel die van binnen helemaal bekleed is met menselijke botten. Ondanks dat het een stuk groter en minder griezelig was dan ik had verwacht, is het toch een heel raar idee om in een ruimte te staan van botten. Na Évora zijn we doorgereden naar Setúbal, een stad ten zuiden van Lissabon, maar hier was echt niets te beleven. Het centrum was letterlijk een plein met een parkeerterrein en 1 museum. Het was wel een gezellige dag, met veel Belgen grappen en taalverwarringen.

Verder ben ik nog een weekendje naar Albufeira geweest met 2 huisgenootjes en nog een aantal andere vriendinnen van een van mijn huisgenootjes. Albufeira zelf is heel erg toeristisch, je herkent niets meer van het vissersdorpje wat het ooit was. Een voordeel hiervan was wel dat er minstens 3 Nederlandse cafés ter plaatse waren, en waar we dus échte Nederlandse kroketten hebben weten te kopen! Het was een erg gezellig weekend: de zaterdagmiddag hebben we doorgebracht op het strand met cocktails, ‘s avonds lekker uit eten en natuurlijk ook nog even gaan stappen. Op zondag regende het helaas hard en namen de andere meiden de bus naar huis eerder dan gepland. Zelf heb ik toen een taxi gepakt naar Els en John, zij waren toevallig op dat moment ook in Portugal! Erg leuk om hun hier even op te zoeken. Ik ben een nachtje bij Els en John blijven slapen, en heb op maandag dus weer de trein vanuit Faro naar Lissabon gepakt.

Jullie zullen het bijna niet geloven, maar naast alle uitstapjes, surflessen en bezoeken heb ik ook nog gestudeerd de afgelopen tijd. Ik heb al een tentamen achter de rug, maar dit was maar voor een klein vakje. Ik heb het cijfer nog niet terug, maar ik ga er vanuit dat ik hem wel voldoende heb afgesloten. Mijn vakkenpakket is iets veranderd, waardoor ik nu op maandag en vrijdag vrij ben, heel erg fijn! Op dinsdag en woensdag heb ik echter wel lange dagen (van 10.00u tot 18.00u en van 08.30u tot 18.30u). Ondanks dat het tot nu toe minder werk is dan wat ik ben gewend uit Delft, merk ik nu dat het de laatste twee weken wel wat meer wordt door opdrachten en deeltentamens die me te wachten staan.
Daarnaast ben ik ook een avond uit eten gegaan met de Portugese studievereniging van maritieme techniek, samen met een aantal andere Erasmus studenten. Erg leuk om te zien dat dit allemaal toch niet heel erg verschilt van hoe het bij ons er aan toe gaat. Daarna was er een festival op het terrein van de universiteit, waar we dan ook met z’n allen naar toe zijn gegaan :).

Het weer hier in Lissabon is nog prima, de temperatuur ligt meestal tussen de 15 en 20 graden. Als het zonnetje schijnt is het ook gelijk weer warm! Maar helaas begint het nu ook steeds vaker te regenen en ben ik blij dat ik een goede paraplu heb gevonden. Ach, ik mag niet zeuren, volgens mij is het beter dan in Nederland ;).

Over 2 weken ga ik een weekendje naar Madeira met een aantal vrienden van de taalcursus en het weekend daarna komt Martine mij opzoeken. Een goed vooruitzicht dus!

Liefs en tot snel!
Anne

  • 02 November 2012 - 06:48

    Karen:

    bedankt voor je update! Was super om te lezen!
    Dit wordt een memorabele tijd voor je. echt.te.gek hoor.

    Probeer in Madeira een levada walk te doen!
    mooi eiland, jammer.dat je.maar.een weekendje hebt.

    Groetjes!
    Karen

  • 02 November 2012 - 14:18

    Geneviève:

    Ha Anne,

    Uit de foto's op facebook maakte ik al op dat je het leuk had. Leuk om ook de verhalen erbij te lezen.
    veel plezier de komende periode.

    groeten,

    Geneviève

  • 04 November 2012 - 12:36

    Renske:

    tof he, klinkt goed! en Madeira is een mooi eiland, je kan er heel goed wandelen dus hopelijk heb je een mooi droog weekend daar. Ik raad ook de levada's aan, welk stadje zit je? Funchal?
    Liefs uit Delft

  • 05 November 2012 - 13:42

    Els:

    Hoi Anne,
    Leuk om je update te lezen. Druk leventje :-) !
    Dat je nog tijd hebt om te studeren is mij een raadsel.
    Liefs,
    Els

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Actief sinds 03 Sept. 2012
Verslag gelezen: 399
Totaal aantal bezoekers 6671

Voorgaande reizen:

15 Augustus 2012 - 04 Februari 2013

Half jaar studeren in Lissabon!

Landen bezocht: