Bom dia! - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Anne Vreeburg - WaarBenJij.nu Bom dia! - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Anne Vreeburg - WaarBenJij.nu

Bom dia!

Blijf op de hoogte en volg Anne

04 September 2012 | Portugal, Lissabon

Bom dia! Hallo allemaal!

Morgen is het alweer 3 weken geleden dat ik mijn vliegtuig nam naar Lissabon! Ik kan het me bijna niet voorstellen dat de tijd zo snel gaat, maar ik heb het hier gewoon erg naar mijn zin! Om mijn belevenissen met het thuisfront te delen, heb ik toch maar besloten om een blog bij te gaan houden via deze site. Het lastige is dat ik nu mijn ervaringen van de afgelopen weken dan wel in een keer moet samenvatten.

Op 15 augustus vloog ik naar Lissabon. De vlucht verliep rustig en rond 1 uur Portugese tijd landde ik in Lissabon. Daarna heb ik een taxi genomen naar mijn huis, aan Rua dos Fanqueiros 262. Het huis heeft zes verdiepingen met aan elke zijde een appartement voor 6 tot 8 personen; waarin alleen maar erasmus-studenten (net als ik) komen te wonen. Op dit moment woon ik op de vierde verdieping, maar ik mag vrijdag naar de eerste verdieping verhuizen. Naast dat ik dan elke dag niet meer zoveel trappen hoef te lopen, is mijn kamer daar groter, heb ik openslaande deuren met een heel klein balkonnetje naar de straat en net gerenoveerde badkamers!

Mijn huisgenootjes zijn erg leuk! Ik ga veel om met twee Slowaakse meisjes, maar verder zijn er nog 2 Belgische jongens, een Pools meisje, een Portugese jongen en de afgelopen dagen zijn ook veel nieuwe studenten uit heel Europa aangekomen. Verder heeft Nienke, een meisje uit Delft, een weekje bij mij gelogeerd omdat ze nog geen kamer had. Nu heeft ze een kamer gevonden in hetzelfde gebouw, maar op een andere verdieping, wat dus erg gezellig is! In haar appartement woont sinds kort ook nog een andere Nederlandse jongen.

In de afgelopen weken heb ik veel rondgelopen door de stad en verschillende wijken gezien. Lissabon is gebouwd op zeven heuvels en dat is heel goed te merken! De hele dag ga je heuvel op en weer heuvel af.. Sommigen zijn ook echt heel steil! Mijn huis ligt midden in het centrum dus ik kan overal heen lopen. Mijn bezoek aan de wijk Belém was erg leuk, ondanks dat er alleen toeristen heen gaan. In Belém staat een oud klooster, het monument der ontdekkingen en Torre de Belem. Ook kan je er de traditionele gebakjes Pastéis de Belém eten. Verder heb ik ook de trein genomen naar het stadje Cascais, ongeveer 40 minuten van Lissabon verwijderd, waar het erg mooi is om langs de kust te lopen. Daarnaast ben ik ook al een aantal keer naar het strand geweest; wat hier erg makkelijk is. Je stapt de trein in, je stapt de trein uit en je staat op het strand. Morgen gaan we waarschijnlijk naar Costa da Caparica, het strand aan de andere kant van de rivier; daar ben ik ook nog nooit geweest dus ik ben erg benieuwd!

Bairro Alto is de uitgaanswijk van Lissabon; gelukkig ook op loopafstand van mijn huis! Het bestaat uit veel kleine straatjes met kleine barretjes. Alle mensen staan gewoon op straat wat te drinken en zo kom je makkelijk mensen tegen. Hier is elke avond wel wat te doen; al is het op zondag en maandag wel wat rustiger..

Verder ben ik vorige week woensdag begonnen met een taalcursus Portugees. Stiekem is het wel echt een moeilijke taal, maar ik begin het steeds meer te begrijpen. Naast ‘Olá’ en ‘Obrigada’, weet ik dus nu ook dingen zoals ‘Chamo-me Anne’ en ‘Eu tenho vinte e três anos’. Als ik nu dingen lees in de stad, begin ik steeds meer woorden en zinnen te herkennen. Alleen de uitspraak vind ik echt heel moeilijk! Ik vergeet gewoon steeds al die rare regeltjes daarvoor.

Dit waren de afgelopen drie weken in het kort! De volgende keer zal ik het korter houden ;)

Liefs en até ja!
Anne

  • 04 September 2012 - 22:59

    Anne-Mathee:

    Heerlijk om te lezen terwijl ik alles al eigenlijk wist/gehoord heb.
    Geniet van je tijd voor "echte studentenleven" (colleges) begint.

    kus,
    mamma

  • 05 September 2012 - 07:41

    Leimuidse Vreeburgjes:

    Hai Anne,

    Dat klinkt allemaal heel goed! Mooie stad met barretjes, strand en ook nog wat cultuur.
    Wat wil je nog meer.

    Muita diversão,

    Leo, Judith, July en Bas

  • 05 September 2012 - 10:21

    Renske:

    korter? nee joh, we willen natuurlijk alles weten;)
    leuk om te horen dat alles goed gaat! x

  • 05 September 2012 - 21:40

    Netty:

    Hallo Anne,
    Volgens mij ga je een leuke tijd tegemoed.
    We blijven je volgen.
    Groet van Netty en Jan

  • 09 September 2012 - 22:14

    Johan:

    Hoi Anne,

    Heeerlijk zo'n verblijf in een zo mooi land. Geniet er van.

  • 09 September 2012 - 23:05

    Jeanette :

    Hoi Anne, leuk dat je ons via deze weg laat mee genieten van je reis.
    Groeten van ons,
    Jeanette, Perry en de rest.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Actief sinds 03 Sept. 2012
Verslag gelezen: 258
Totaal aantal bezoekers 6677

Voorgaande reizen:

15 Augustus 2012 - 04 Februari 2013

Half jaar studeren in Lissabon!

Landen bezocht: