Op de rand van 2012.. - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Anne Vreeburg - WaarBenJij.nu Op de rand van 2012.. - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Anne Vreeburg - WaarBenJij.nu

Op de rand van 2012..

Blijf op de hoogte en volg Anne

31 December 2012 | Portugal, Lissabon

Beste allemaal,

Op de rand van 2012 toch nog een update vanuit Lissabon. Het blijkt alleen dat ik toch niet zo goed ben in het bijhouden van mijn reisverslagen, want ook 1 november is alweer lang geleden! Zo lang, dat het einde van mijn reis nu alweer bijna in zicht is. Ook al heb ik nog geen precieze datum, het is zeker dat ik eind januari of begin februari weer terugkeer naar Nederland.

Dus om maar weer bij het begin te beginnen: op 5 november heb ik samen met Claudia Cabo da Roca bezocht, het meest westelijke punt van het Europese vaste land. Het is een mooi uitzichtpunt, met een klein vuurtorentje en hoge kliffen. Op de terugreis zijn we ook nog even door Cascais gelopen, het strandplaatsje welke ik op mijn tweede dag in Portugal ook had bezocht. Erg leuk om daar weer even terug te zijn.

Het weekendje naar Madeira volgde al vrij snel daarna. Samen met vier vrienden van de taalcursus, een Duitse en een Oostenrijkse jongen, en een Italiaans en een Duits meisje (die beide Claudia heten) vertrok ik vrijdagochtend vroeg met het vliegtuig naar Funchal. Madeira is een erg mooi eiland, ik ben erg blij dat we het hebben bezocht! We sliepen in Funchal, maar met de huurauto hebben we het hele eiland rondgereden. De eerste dag zijn in de buurt van Funchal gebleven, de tweede dag hebben we de westelijke kant van het eiland bezocht en de derde dag de oostkant. Op maandag keerden de jongens alweer terug naar Lissabon, terwijl ik met beide Claudia’s nog een dagje in de stad heb doorgebracht. Uiteindelijk een goede beslissing om het latere vliegtuig te nemen, want de jongens hadden veel vertraging met hun vlucht en waren dus niet eens zo veel eerder thuis dan wij. De kust van Madeira heeft vele mooie uitzichtpunten met kliffen en natuurlijke zwembaden, terwijl in het midden van het eiland een hoge berg staat. De natuur verandert ook snel als je omhoog rijdt. Helaas was het bij ons beide dagen mistig als wij hoog in de bergen reden, maar dit gaf het ook wel weer een mysterieus tintje. Verder hebben we een deel van de wandeling naar het meest oostelijke punt van het eiland gelopen, maar konden we hem niet helemaal doen aangezien de zon al onderging. Als iemand binnenkort nog naar Madeira gaat: neem de tijd om die te lopen, want alleen al de eerste helft was zeker de moeite waard!

De weekenden na Madeira waren ook allemaal al volgepland met leuke dingen: Martine kwam mij bezoeken, ik ben nog een weekend naar Nederland geweest als Sinterklaascadeautje voor papa en Bart en mijn huisgenootjes uit Delft zijn ook langsgeweest.

Martine was hier van vrijdagmiddag tot en met zondagavond, waarin we natuurlijk de stad bezocht hebben, Pasteis de Belém hebben gegeten, lekker uit eten zijn geweest, tram 28 hebben genomen en waarin we nog hebben gewinkeld in het grote winkelcentrum Colombo. Het weer was helaas niet al te best, het regende het hele weekend. Maar desondanks was het een erg gezellig weekend!

Het weekend van 30 november tot 3 december ben ik dus in het geheim weer voor een even naar Nederland teruggekeerd. Mama, Marjolijn en Levi hebben mij op het vliegveld opgehaald, waarna we zijn doorgereden naar papa op zijn werk om hem daar te verrassen. Verrast was hij zeker, de eerste paar minuten snapte hij niet zo goed wat ik daar nu opeens deed! ’s Middags hebben we Bart overvallen met mijn bezoek, en hij vond het ook erg leuk! Op vrijdag ben ik in Delft gebleven, erg leuk om iedereen weer even te zien! Op zaterdag zijn we uit eten gegaan met Bart zijn ouders en op zondag heb ik Sinterklaas gevierd bij mijn familie. Het was fijn om weer even terug in Nederland te zijn, het voelde heel normaal! Maar ook wel een beetje alsof ik niet was weggeweest, ik ben heel benieuwd hoe dat voelt als ik over een maand definitief naar huis vertrek..

Kristel en Pien, twee van mijn huisgenootjes uit Delft, hebben mijn begin december ook bezocht. Ze kwamen op het juiste moment om Sinterklaas met mijn huis hier in Lissabon te vieren. Mijn huisgenootjes hier komen uit heel Europa en hebben dus meestal nog nooit van Sinterklaas gehoord. Soms is het wel lastig: want waarom komt Sinterklaas uit Spanje en waarom vier je het op de dag voor zijn verjaardag en niet op zijn verjaardag zelf.. Leg dat maar eens uit ;). Op zaterdag ben ik samen met Kristel en Pien naar het Jezus-standbeeld geweest, iets wat ik zelf graag nog eens wou doen. We moesten met de boot naar de andere kant van de rivier. Vanaf het Jezus-standbeeld had je een mooi uitzicht over de gehele stad en natuurlijk de brug. Gelukkig was het een heldere dag :).

Na al deze leuke weekenden werd het tijd om te studeren: projecten moesten worden ingeleverd, presentaties moesten worden voorbereid en ook een tentamen stond me te wachten. Mijn colleges zijn inmiddels voorbij, vanaf nu heb ik alleen nog tentamens in januari om mijn semester mee af te sluiten. Maar dat komt vast helemaal goed :).

Op 19 december was Bart weer aangekomen om Kerst samen met mij te vieren. We zijn samen naar Faro en Sevilla gereisd en we hebben daar veel gezien. Maar ik zal jullie hier de volgende keer wat meer over vertellen, het verhaaltje is nu al lang genoeg en dat kan best nog even wachten ;) We hebben het in ieder geval erg leuk gehad!

Vanuit Lissabon alvast een gelukkig nieuwjaar en het beste voor 2013! Tot heel snel!

Liefs,
Anne

• 31 December 2012 - 14:38

Thieu:

Hoi Anne voor jouw ook een goed 2013 en veel succes met je tentamens. Noge veel plezier in Lissabon. Groeten, Thieu

• 31 December 2012 - 14:53

Angeline:

Lieve Anne,
    Alvast een heel goed 2013 gewenst! En tot in februari.

• 02 Januari 2013 - 10:46

Jeanette:

Hallo Anne,

Een heel gelukkig nieuwjaar van ons allemaal.
    Op naar een mooie afsluiting van je studie in
    Lissabon, veel plezier en succes voor je tentamens gewenst.

Groet Jeanette, Perry, Céline en Roderick.